Brødremenigheden i Christiansfeld

Ny organist

Ny organistJuliane.

Brødremenigheden i Christiansfeld skal have ny organist, da Mirjam Lumholt med familie flytter til Sjælland til sommer. Vi er glade for at kunne præsentere vores nye organist, Juliane Ilgner.

Juliane Ilgner starter den 1. juli, 2021 som organist hos Brødremenigheden.

Juliane fortæller: ”Jeg er 33 år gammel, stammer fra Tyskland og har boet, studeret og arbejdet i Danmark de sidste 10 år. Sammen med mine to børn (Eline på 3 år og Laurits på knap 1 år) flytter jeg nu til Haderslev. Jeg ser meget frem til at blive en del af den kirkelige hverdag i Brødremenigheden. At kunne bidrage med hvad jeg elsker, nemlig musik på mange forskellige planer, oplever jeg som et privilegium. Det er en stor glæde for mig at kunne arbejde sammen med andre i Brødremenigheden om at løfte den helhed det er, dels at være organist i gudstjeneste-sammenhæng, og at arbejde som korleder i direkte kontakt med sangerne, hvor vi er sammen om at skabe en smuk fælles klang. Det er også mit håb, at jeg også lykkes med at puste endnu mere nyt liv i Brødremenighedens basunkor. Det er en tradition som jeg sætter stor pris på, og som jeg kender godt fra mit hjemland.”

Julianes uddannelse er kirkemusik på kandidatniveau. Hun har studeret på konservatorierne i Lübeck og København, og har taget en ekstra kandidat i korledelse ved Syddansk Musikkonservatorium i Odense.

”Efter stillinger i Aabenraa (Sankt Nicolai Kirke), korleder-stillingen ved Vor Frue Cantori Haderslev og en ansættelse som organist ved Sankt Jørgensbjerg Kirke i Roskilde føles det dejligt og rigtigt at „vende hjem“ til Sønderjylland og snuse til en kirkelig tradition, som jeg er nysgerrig på at lære bedre at kende, og som minder om den jeg er opvokset med – samtidig med at den bærer præg af danske traditioner, som jeg efterhånden kender godt og har samlet mange erfaringer med”, udtaler Juliane Ilgner og fortsætter: ”Sidst men ikke mindst glæder jeg mig til de spændende instrumenter, som er i Brødremenigheden; det gælder både det smukke nyrestaurerede romantiske orgel i kirkesalen og det lille barokke positiv i Søstrehuset. Det er en fryd at blive modtaget af en sådan rigdom, og jeg vil gerne gøre mit for at mange kan få mulighed for at lytte til dem og på den måde få glæde af dem. Jeg ser meget frem til at lære menigheden at kende, som jeg har hørt så meget godt om”, slutter Juliane Ilgner.

På ældsterådets vegne kan jeg sige, at vi er glade for og stolte over, at Juliane Ilgner er ansat. Vi har store forventninger til en fortsat udvikling i kirkemusikken i Brødremenigheden i Christiansfeld. Selv ser jeg meget frem til samarbejdet, da en gudstjeneste kan blive en helhed, når liturgien, ordet, salmerne og musikken i det hele taget går op i en højere enhed. Vi ønsker Juliane Ilgner varmt velkommen.

Jørgen Bøytler